Tips Voor de Beginnende Wandelaar

Tips Voor de Beginnende Wandelaar

Door te wandelen kun je helemaal tot rust komen. Je kent vast de verhalen wel van mensen die het Pieterpad gewandeld hebben, die naar Santiago pelgrimeerden, die een zonnig eiland rondgewandeld zijn, of die grote verhalen vertellen over hun deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse.

Dan krijg je al snel de gedachte: dat zou ik ook wel willen! Een zijn met de natuur, stilte rondom je en met een stevige pas een mooi landschap doorkruisen.

Elke wandeling begint met een eerste stap. Ook de wandelaar moet zijn eerste stappen zetten om een echte wandelaar te worden. Daarom geven wij zes tips, zodat je makkelijker doorzet op weg naar die lange wandelvakantie.

1. Wil niet teveel

Een fout die veel mensen maken is in een keer teveel te willen. Als dat dan niet lukt, haken ze af. Dat is natuurlijk jammer, want in iedereen schuilt een wandelaar. Begin daarom met kleine stappen.

Schaf niet meteen een hele wandelaaruitrusting aan waarmee je naar Spanje vliegt om te gaan wandelen. Begin gewoon in je eigen omgeving met een korte ronde. Dit kun je daarna langzaam uitbreiden tot je die afstand wandelt die je wil wandelen.

2. Stel concrete doelen

Er zijn verschillend typen wandelaars. Er zijn de mensen die een lange wandeling naar een bepaald eindpunt willen maken. Anderen wandelen om het wandelen zelf: ze willen rust vinden in een natuurlijke (of juist een stedelijke) omgeving. Wat voor type wandelaar je ook bent, het helpt om vooraf goed na te denken wat je wilt.

Afhankelijk daarvan kun je een plan maken om je doel te bereiken. Maak zo concreet mogelijke doelen en geef er een termijn aan. Bijvoorbeeld: over twee jaar wil ik de Nijmeegse Vierdaagse wandelen. Of: over vier maanden wil ik met mijn partner een midweek door Zuid-Limburg wandelen. Doelen stellen helpt je om gemotiveerd te blijven en om je scherp te houden wat de beste vervolgstap is.

3. Zorg voor de juiste schoenen

Nog zo’n open deur: zorg dat je de juiste schoenen bezit. Er is niet een schoen dat het beste is. Welke schoen voor jou de beste is ligt aan je voeten en aan het pad dat je wil afleggen. Wandelschoenen worden in verschillende pasvormen gemaakt. Je kunt ze natuurlijk via internet bestellen, maar het is beter om in de winkel langs te gaan. Dan voel je welke schoen je als gegoten zit.

Let daarnaast ook op de wandeling die je wilt afleggen. Wandelen in de bergen vereist andere schoenen dan een pelgrimstocht over gebaande wegen. En over de heide van Drenthe lopen is weer heel anders dan meedoen aan een wandeltocht over het strand.

Zorg voor de juiste wandelschoenen

4. Voorkom blaren

Er bestaan middeltjes om je huid goed te verzorgen voorafgaand aan je wandeling, maar door een paar simpele handelingen kun je veel doen om blarenleed te voorkomen. Blaren ontstaan als er tussen de lagen van je huid ruimte ontstaat voor vocht. Dit kun je tot op zekere hoogte makkelijk voorkomen. Allereerst: zorg ervoor dat je schoenen goed ingelopen zijn.

Trek ook stevige sokken aan. Schaf ademend materiaal aan, zodat je zweetvoeten kunt voorkomen (zweet maakt de huid zachter). Trek je veters stevig aan, zodat je voeten niet al te veel speelruimte hebben. Neem af en toe een rustpauze, steek je voeten even omhoog zodat het vocht terug kan kruipen (gebruik je een rugzak? Dat is een comfortabel voetenbankje!). Luister ook naar wat je voeten zelf aangeven, je merkt snel genoeg als het schuurt of als je ergens pijn krijgt.

5. Geniet

Focus niet teveel op het wandelen zelf of op het halen van je doelen. Wandelen is vaak een kwestie van loslaten, van genieten. Doordat je langzaam door je omgeving beweegt, heb je veel tijd om deze omgeving in je op te nemen.

Sta eens stil om te luisteren, loop eens een stukje naast het pad om dat ene mooie doorkijkje te vinden. Als je geniet van het wandelen, komt al het andere vanzelf. Als je eenmaal plezier krijgt om te lopen, zul je gemotiveerd raken om meer te wandelen. Dan wordt je van een beginneling al snel een ervaren wandelaar!

Zo Val je Sneller in Slaap

Zo Val je Sneller in Slaap

Goed slapen maakt je vrolijk en zorgt ervoor dat je scherp bent op je werk of in je studie. Veel mensen hebben echter moeite om in slaap te komen.

Je hoeft heus niet allerlei bijzondere fratsen uit te halen, of medicijnen te slikken om jezelf te helpen makkelijker in slaap te vallen. Drie tips en twee trucs voor een betere nachtrust.

  • Ga ontspannen naar bed. Als je direct na het sporten of na een intensief gesprek wilt gaan slapen, zijn je lichaam en geest nog bezig met wat je net voor het slapen gaan deed. Neem daarom kort de tijd, al is het maar een kwartiertje, om lekker te ontspannen. Luister naar rustige muziek, kijk rustig uit je raam of lees een paar mooie gedichten om de spanning van je af te zetten. Wist je trouwens dat zes minuten lezen al de helft van je spanning vermindert? Als zo ontspannen in je bed gaat liggen, is het een stuk makkelijk om in slaap te vallen.
  • Dat scherm moet echt uit. We zijn vaak nog druk bezig om onze sociale media bij te houden net voordat we gaan slapen. Of we surfen nog wat rond voor we naar bed gaan. Of we duiken meteen tussen de lakens nadat we een mooie film hebben gezien. Gun je hersenen rust: zorg ervoor dat je minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer op een beeldscherm kijkt. Het blauwe licht van dat scherm remt namelijk de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam zich langzaam voorbereidt op het slapen. Een lichtfilter kan helpen, maar het is veel beter om helemaal geen scherm meer te zien.
  • Zorg voor voldoende zuurstof in de lucht. Zet niet teveel planten in de kamer waar je slaapt. Lucht je slaapkamer voldoende, minstens een half uur per dag. Maak het niet te warm op je slaapkamer. Je valt er dan misschien wel sneller van in slaap, maar het komt de kwaliteit van je slaap niet ten goede. Frisse lucht, met voldoende zuurstof zorgt voor een betere nachtrust.

nachtrust

Soms kan het toch gebeuren dat je wakker ligt. Daarom geven we twee trucjes waardoor je sneller in slaap valt.

  • Adem door je linker neusgat in. Ga stil liggen, duw je rechter neusgat dicht en adem rustig door je linker neusgat in en uit. Dit zorgt ervoor dat je hartslag zich gaat vertragen, en je lichaam tot rust komt. Hierdoor val je sneller in slaap.
  • Geef je hersens een tegengesteld bevel. Ons brein steekt raar in elkaar. Zo kan het moeilijk omgaan met tegengestelde opdrachten, met het woord ‘niet’ erin. Wil je in slaap komen? Herhaal dan in jezelf ‘Ik mag niet slapen’. Je hersens kunnen hier moeilijk mee omgaan, en zullen dit opvatten als een bevel om te gaan slapen. Zo slaap je met een simpel trucje sneller in!
Hoe voorkom je uitstelgedrag?

Hoe Voorkom je Uitstelgedrag?

Met een duur woord heet het procrastinatie. Bij studenten staat het bekend als SOG’en: studie ontwijkend gedrag. Hoe je het ook noemt, uitstelgedrag herkent (bijna) iedereen wel.

Je ziet een deadline aankomen, maar gaat toch nog wat anders doen. En als de deadline dan dichterbij komt heb je maar net genoeg, of soms zelfs te weinig tijd om goed te doen wat je moet doen. Hoe ga je hier mee om? Vier tips.

1. Deel je taken op in kleine stukjes

Een kilometer bestaat uit duizend meters. Zo bestaan ook jouw taken uit kleinere stappen die je moet zetten om het uiteindelijke doel te behalen. Moet je een artikel schrijven van drieduizend woorden? Stel jezelf dan drie keer als taak om duizend woorden te schrijven.

Dat zorgt ervoor dat elke afzonderlijke taak kleiner, en daarmee overzichtelijker is. Dan kom je er ook eerder toe om je aan die taak te zetten. Als je wat je moet doen als één taak ziet, is het als een grote berg. Met een naderende deadline kan de moed je in de schoenen zinken om die berg te beklimmen. Als je dan niet meer een grote, maar drie kleinere bergen moet beklimmen zul je sneller gemotiveerd zijn om je aan je werk te zetten.

2. Laat anderen meekijken

Je bent niet in je eentje op deze wereld, de mensen rondom je kunnen je helpen om je doelen te bereiken. Vreemde ogen dwingen, zegt het spreekwoord. Omdat we zo op anderen zijn aangelegd helpt het enorm als een ander met je meedenkt, je vraagt hoe het met je deadline gaat of je zelfs controleert.

Als je tegen een ander zegt dat het halen van deadlines moeilijk is voor jou, heb je de eerste stap al gezet om dit probleem te overwinnen. Als die ander dan ook nog bereid is om je te helpen, zul je zien dat het veel makkelijker is om je deadline te halen.

3. Beloon en straf jezelf

De menselijke geest steekt raar in elkaar. Als je afspraken met jezelf maakt om jezelf te belonen als je een (deel van een) taak haalt, of juist te straffen als je die niet haalt, zul je eerder gemotiveerd raken om je aan je werk te zetten. Moet je huis nodig schoongemaakt en hou je van snoep? Beloon jezelf dan met een snoepje na elke kamer die je hebt schoongemaakt. Kun je jezelf niet aan je werk zetten?

Zet een timer van een half uur en beloof jezelf naar je favoriete nummer te luisteren als je dat half uur hebt gewerkt. Als die eerste stap is gezet zul je zien dat je zoveel plezier in je werk hebt dat je snel wilt doorgaan als het halve uur is vol gemaakt. Hou jezelf wel aan je eigen afspraken, anders werkt het niet om met beloningen en straf te werken.

4. Geef jezelf een schop onder je kont

Uiteindelijk ben jij degene die aan het werk moet. Je kunt met jezelf afspraken maken tot je een ons weegt, en heel veel kleinere doelen stellen, als jij jezelf niet aan het werk zet, komt het er toch niet van. Dus stop met lui zijn, geef jezelf een mentale schop onder je kont en ga aan de slag!