Zo Val je Sneller in Slaap

Zo Val je Sneller in Slaap

Goed slapen maakt je vrolijk en zorgt ervoor dat je scherp bent op je werk of in je studie. Veel mensen hebben echter moeite om in slaap te komen.

Je hoeft heus niet allerlei bijzondere fratsen uit te halen, of medicijnen te slikken om jezelf te helpen makkelijker in slaap te vallen. Drie tips en twee trucs voor een betere nachtrust.

  • Ga ontspannen naar bed. Als je direct na het sporten of na een intensief gesprek wilt gaan slapen, zijn je lichaam en geest nog bezig met wat je net voor het slapen gaan deed. Neem daarom kort de tijd, al is het maar een kwartiertje, om lekker te ontspannen. Luister naar rustige muziek, kijk rustig uit je raam of lees een paar mooie gedichten om de spanning van je af te zetten. Wist je trouwens dat zes minuten lezen al de helft van je spanning vermindert? Als zo ontspannen in je bed gaat liggen, is het een stuk makkelijk om in slaap te vallen.
  • Dat scherm moet echt uit. We zijn vaak nog druk bezig om onze sociale media bij te houden net voordat we gaan slapen. Of we surfen nog wat rond voor we naar bed gaan. Of we duiken meteen tussen de lakens nadat we een mooie film hebben gezien. Gun je hersenen rust: zorg ervoor dat je minstens een uur voordat je gaat slapen niet meer op een beeldscherm kijkt. Het blauwe licht van dat scherm remt namelijk de aanmaak van melatonine, het hormoon dat ervoor zorgt dat je lichaam zich langzaam voorbereidt op het slapen. Een lichtfilter kan helpen, maar het is veel beter om helemaal geen scherm meer te zien.
  • Zorg voor voldoende zuurstof in de lucht. Zet niet teveel planten in de kamer waar je slaapt. Lucht je slaapkamer voldoende, minstens een half uur per dag. Maak het niet te warm op je slaapkamer. Je valt er dan misschien wel sneller van in slaap, maar het komt de kwaliteit van je slaap niet ten goede. Frisse lucht, met voldoende zuurstof zorgt voor een betere nachtrust.

nachtrust

Soms kan het toch gebeuren dat je wakker ligt. Daarom geven we twee trucjes waardoor je sneller in slaap valt.

  • Adem door je linker neusgat in. Ga stil liggen, duw je rechter neusgat dicht en adem rustig door je linker neusgat in en uit. Dit zorgt ervoor dat je hartslag zich gaat vertragen, en je lichaam tot rust komt. Hierdoor val je sneller in slaap.
  • Geef je hersens een tegengesteld bevel. Ons brein steekt raar in elkaar. Zo kan het moeilijk omgaan met tegengestelde opdrachten, met het woord ‘niet’ erin. Wil je in slaap komen? Herhaal dan in jezelf ‘Ik mag niet slapen’. Je hersens kunnen hier moeilijk mee omgaan, en zullen dit opvatten als een bevel om te gaan slapen. Zo slaap je met een simpel trucje sneller in!