Tips Voor de Beginnende Wandelaar

Tips Voor de Beginnende Wandelaar

Door te wandelen kun je helemaal tot rust komen. Je kent vast de verhalen wel van mensen die het Pieterpad gewandeld hebben, die naar Santiago pelgrimeerden, die een zonnig eiland rondgewandeld zijn, of die grote verhalen vertellen over hun deelname aan de Nijmeegse Vierdaagse.

Dan krijg je al snel de gedachte: dat zou ik ook wel willen! Een zijn met de natuur, stilte rondom je en met een stevige pas een mooi landschap doorkruisen.

Elke wandeling begint met een eerste stap. Ook de wandelaar moet zijn eerste stappen zetten om een echte wandelaar te worden. Daarom geven wij zes tips, zodat je makkelijker doorzet op weg naar die lange wandelvakantie.

1. Wil niet teveel

Een fout die veel mensen maken is in een keer teveel te willen. Als dat dan niet lukt, haken ze af. Dat is natuurlijk jammer, want in iedereen schuilt een wandelaar. Begin daarom met kleine stappen.

Schaf niet meteen een hele wandelaaruitrusting aan waarmee je naar Spanje vliegt om te gaan wandelen. Begin gewoon in je eigen omgeving met een korte ronde. Dit kun je daarna langzaam uitbreiden tot je die afstand wandelt die je wil wandelen.

2. Stel concrete doelen

Er zijn verschillend typen wandelaars. Er zijn de mensen die een lange wandeling naar een bepaald eindpunt willen maken. Anderen wandelen om het wandelen zelf: ze willen rust vinden in een natuurlijke (of juist een stedelijke) omgeving. Wat voor type wandelaar je ook bent, het helpt om vooraf goed na te denken wat je wilt.

Afhankelijk daarvan kun je een plan maken om je doel te bereiken. Maak zo concreet mogelijke doelen en geef er een termijn aan. Bijvoorbeeld: over twee jaar wil ik de Nijmeegse Vierdaagse wandelen. Of: over vier maanden wil ik met mijn partner een midweek door Zuid-Limburg wandelen. Doelen stellen helpt je om gemotiveerd te blijven en om je scherp te houden wat de beste vervolgstap is.

3. Zorg voor de juiste schoenen

Nog zo’n open deur: zorg dat je de juiste schoenen bezit. Er is niet een schoen dat het beste is. Welke schoen voor jou de beste is ligt aan je voeten en aan het pad dat je wil afleggen. Wandelschoenen worden in verschillende pasvormen gemaakt. Je kunt ze natuurlijk via internet bestellen, maar het is beter om in de winkel langs te gaan. Dan voel je welke schoen je als gegoten zit.

Let daarnaast ook op de wandeling die je wilt afleggen. Wandelen in de bergen vereist andere schoenen dan een pelgrimstocht over gebaande wegen. En over de heide van Drenthe lopen is weer heel anders dan meedoen aan een wandeltocht over het strand.

Zorg voor de juiste wandelschoenen

4. Voorkom blaren

Er bestaan middeltjes om je huid goed te verzorgen voorafgaand aan je wandeling, maar door een paar simpele handelingen kun je veel doen om blarenleed te voorkomen. Blaren ontstaan als er tussen de lagen van je huid ruimte ontstaat voor vocht. Dit kun je tot op zekere hoogte makkelijk voorkomen. Allereerst: zorg ervoor dat je schoenen goed ingelopen zijn.

Trek ook stevige sokken aan. Schaf ademend materiaal aan, zodat je zweetvoeten kunt voorkomen (zweet maakt de huid zachter). Trek je veters stevig aan, zodat je voeten niet al te veel speelruimte hebben. Neem af en toe een rustpauze, steek je voeten even omhoog zodat het vocht terug kan kruipen (gebruik je een rugzak? Dat is een comfortabel voetenbankje!). Luister ook naar wat je voeten zelf aangeven, je merkt snel genoeg als het schuurt of als je ergens pijn krijgt.

5. Geniet

Focus niet teveel op het wandelen zelf of op het halen van je doelen. Wandelen is vaak een kwestie van loslaten, van genieten. Doordat je langzaam door je omgeving beweegt, heb je veel tijd om deze omgeving in je op te nemen.

Sta eens stil om te luisteren, loop eens een stukje naast het pad om dat ene mooie doorkijkje te vinden. Als je geniet van het wandelen, komt al het andere vanzelf. Als je eenmaal plezier krijgt om te lopen, zul je gemotiveerd raken om meer te wandelen. Dan wordt je van een beginneling al snel een ervaren wandelaar!