Een van de interessante dingen van twintig jaar actief blog zijn, is dat je zaken kunt doen als fondsenwerving in een recessie. Meerdere keren. Een snelle zoekopdracht toont blogposts over recessiebestendige fondsenwerving die minstens 14 jaar teruggaan. Inclusief “10 tips voor fondsenwerving in een recessie.”
De experts lijken te discussiëren over de vraag of we technisch in een recessie zitten of niet. Maar wij als fondsenwervers werken met mensen en emoties. Hoe sterk een economie ook is, stijgende inflatie en dalende aandelenmarkten schudden donoren wakker. En kan fondsenwervers zonder winstoogmerk verlegen maken over het vragen om donaties.
Timiditeit is een doodvonnis voor fondsenwerving in een recessie. Wij hebben niet het recht om te beslissen of een donor geeft of niet. En niet vragen is zelfs niet genoeg om donateurs te eren om een beslissing te nemen.
Respecteer uw donateurs genoeg om te vragen. Er is niets meelevend aan het niet vragen.
3 tips voor fondsenwerving in een recessie
-
Blijf vragen
Een van de grootste fouten die leiders van non-profitorganisaties maken, is het verwarren van het niet vragen van donoren met medelevend zijn. Leiders kunnen een kijkje nemen op hun pensioenrekening en bang worden. Of praat met een bestuurslid die zenuwachtig is voor de toekomst. Bang zijn of onzeker zijn over de toekomst is normaal. Maar laat het je niet in de weg staan om om ondersteuning te vragen. Als we in een recessie zitten of op weg zijn naar een recessie, moet uw personeel weten dat hun salaris veilig is. En uw missie is waarschijnlijk nog meer nodig in recessies dan in normale tijden. Als je blijft vragen, is een van de verbazingwekkende dingen die je zult ontdekken dat in een wereld die uit de hand loopt, geven aan non-profitorganisaties heel belangrijk kan zijn voor je donateurs. In elke recessie die ik heb ingezameld (op dit moment vier), hebben donateurs me bedankt dat ik mocht geven!
-
Kijk naar DAF’s
Kijk, zoals je vraagt, in je database naar donaties van door donoren geadviseerde fondsen (DAF’s). Donateurs die geld storten in een donoradviesfonds hebben hun belastingvoordeel al gekregen. Ze hebben al het geld weggegeven. Het zit daar gewoon te wachten om te worden vrijgegeven aan een non-profitorganisatie. In een recent artikel staat dat er meer dan $ 140 miljard zit nu in door donoren geadviseerde fondsen. Als je een donateur om een gift vraagt en ze zeggen dat ze het graag zouden willen geven, maar nu niet kunnen, zou je een Columbus en vraag: “Oh, nog één ding. Kunt u misschien iets geven uit een door een donor geadviseerd fonds?”
-
Donateurs snappen het
Een van de meest verbazingwekkende dingen over recessies is dat het een van de weinige keren is dat u uw donateurs niet hoeft voor te lichten. Ze snappen het. Ze weten dat het daar moeilijk is. En ze weten dat mensen meer in nood zijn. Dit is dus een tijd waarin mensen opstaan en toegeven, eerlijk gezegd, verrassende manieren.
Recessies zijn moeilijk. Maar niet noodzakelijk dodelijk.
Fondsenwerving in recessies vergt wel meer inspanning. Zowel om onszelf te overtuigen dat mensen echt willen geven. En om de boodschap van hoop en impact te krijgen door alle berichten van onheil en somberheid.
Maar mensen zijn genereus. Zeker als het duidelijk wordt gevraagd. En we hebben van eerdere recessies geleerd dat de non-profitorganisaties die stoppen met fondsenwerving veel meer tijd nodig hebben om terug te keren naar het normale fondsenwervingsniveau.
Dus blijf vragen. Onthoud: er is niets medelevends aan niet vragen.